Az intézmény névadójára, a 218. éve született Deák Ferencre emlékezett a gimnázium nevelőtestülete és tanulói közössége október 15-én.
Deák Ferenc szellemének súlyával és erkölcsi felelősségvállalásával valódi vezére és példaképe lett a magyar nemzetnek. Emlékére a gimnázium immár tizedik éve rendezi meg szónokversenyét, melyen a középiskola tanulói mellett a környékbeli általános iskolák végzősei is megmutathatják szónoki képességeiket.
Az ünnepségen a gimnáziumi első helyezett, Báder Fanni előadásában hallgathatták meg a résztvevők Jókai Mór Deákot méltató gondolatait.
A gimnáziumban az idén 10. alkalommal rendeztük meg névadónk emlékére a Deákszónokversenyt. Az október 7-i megmérettetésen a következő eredmények születtek:
Általános iskolai kategória:
I. Görbe Bálint (Széchenyi István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola,
Jászárokszállás)
II. Nagy Nóra Luca (Széchenyi István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola,
Jászárokszállás)
III. megosztva: Bódis Dorottya (Széchenyi István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti
Iskola, Jászárokszállás) és
Csécsei Barbara (Viszneki Általános Iskola)
Gimnáziumi kategória:
I. Báder Fanni (10. A)
II. Görbe Zsolt Dominik (11. A)
III. megosztva: Jakus Fanni Anna (12. A) és
Tűzkő Tímea (9. A)
Iskolánk fiúcsapata a tavalyi siker után újból megszerezte a megyei első helyezést az Országos
Haditorna Verseny Jász-Nagykun-Szolnok megyei fordulójában október 6-án. Irány az
országos döntő!
A csapat tagjai:
Agócs Benedek (11. A), Bordás Áron (12. A), Forgó Kornél (12. A), Varga Patrik Alex (12. A)d,
Felkészítő tanáruk: Ilonka Zoltán.
Gratulálunk!
A TEDx Danubia Countdown konferenciáján Fodor Nóra Katalin, Dorkó Gréta Dorottya, Jakus Fanni Anna és Soós Kinga 12. A-s tanulók vettek részt osztályfőnökükkel, Simó Lászlóné Dr. Béres Bernadettel. A Future Design Challenge fenntarthatósági témájú verseny kategóriagyőzteseként kaptak meghívást Budapestre, a Vígszínházban tartott eseményre, 2021. 09. 20-án.
A március 15. alkalmából kiírt szónokibeszéd-író pályázaton dobogós helyezést értek el a következő tanulók:
1. helyezett: Jakus Fanni Anna (11. A)
2. helyezett: Soós Kinga (11. A)
3. helyezett: Gyurkán Zsófia Mária (12. A)
A tanulók a Városi Önkormányzat által felajánlott pénzjutalomban részesültek, amelyet Gergely Zoltán polgármester adott át. Gratulálunk Nekik!
Az első helyezett Jakus Fanni Anna fel is olvasta beszédét, amelyről a jászberényi Trio televízió felvételt készített.
Hatalmas sikert ért el a Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium 11. A osztályos diákja, Gyenes Nikol.
A V4-ek Közgazdasági Olimpiájának október 17-én megrendezett országos döntőjében Nikol eredményesen szerepelt, 4. helyezett lett; így részt vehet majd a novemberi nemzetközi döntőben, ahol angol nyelven kell majd számot adnia közgazdasági és pénzügyi tudásáról.
Gratulálunk Nikolnak és felkészítő tanárának, Kisfaludi Irénnek, valamint sikeres felkészülést és szereplést kívánunk a nemzetközi mezőnyben.
Az iskola névadójára emlékeztek a gimnázium diákjai és pedagógusai október 16-án.
Deák Ferenc, a haza bölcse, ahogyan már kortársai is nevezték, 1803. október 17-én született a Zala megyei Söjtörön. Az évforduló alkalmából tartottak megemlékezést a Deák Ferenc Gimnáziumban. A járványhelyzet miatt elsősorban osztálytermi körülmények között történt Deák munkásságának megidézése egy Deákról szóló történelmi dokumentumfilm megtekintésével, illetve a Deák országgyűlési munkásságát bemutató Mikszáth Kálmán-szöveg felolvasásával. Ezt követte a koszorúzás, amelyen az osztályok képviselői vettek részt. Itt elhangzott Dorkó Gréta 11. A osztályos tanuló előadásában Vörösmarty Mihály Honszeretet című verse, majd a diákok közösségének is kihirdették az október 13-án megrendezett Deákszónokverseny helyezettjeinek névsorát: 3. helyezett lett Jakus Viktor Márk (12. A), 2. helyezett lett Kádár Anna Viktória (11. B), az első helyezést Jakus Fanni Anna (11. A) érte el. Ő tolmácsolta Deák Ferenc gondolatait, amelyek egy reformkori ifjúnak szóló intelmek, de egyúttal olyan örök érvényű tanácsok, amelyeket a mai fiatalok is megszívlelhetnek. Az általános iskolai kategóriában videófelvételen tekintette meg a zsűri a versenyzőket, itt díjazásban részesült Péter Anna (Viszneki Általános Iskola 8. osztály).
Az ünnepség a Gimnázium és fenntartója, a Jászberényi Tankerületi Központ közös koszorújának elhelyezésével ért véget.
Az idei tanévben negyedszer vett részt iskolánk Jász vitézek csapata a megyei haditorna versenyen 2020. október 7-én a szolnoki Sportrepülőtéren.
Az előző években szerzett tapasztalatok segítettek bennünket a versenyfeladatokban és sikerült ügyesen együtt dolgoznunk ahhoz, hogy eredményesen végezzünk. Idén ugyanis az első helyezést értük el, és tavasszal mi képviseljük megyénket az országos versenyen.
A jelenlegi járványhelyzet miatt a Sportrepülőtéren nagy távolságokra helyezték el egymástól az állomásokat,hogy a csapatok ne érintkezzenek egymással. A katonák rádión értesítették egymást a feladatvégzésekről, és csak katonai engedélyre lehetett elhagyni egy-egy állomást. A feladatok teljesítésének sorrendjét a helyszínen kaptuk meg, melyek a következők voltak:
1. Tájfutás (ellenőrzőpontok megkeresése a térképen),
2. Lövészet lézerfegyverrel,
3. Honvédelmi TOTO (történelmi csaták, hadieszközök és járművek ismerete, híres hadvezérek, hadtörténet),
4. Kézigránát-hajítás célba (különböző távolságokból és testhelyezetekből),
5. Fegyveres váltófutás (4x400 m),
6. Tereptani ismeretek (tájékozódás, távbecslés),
7. Elsősegélynyújtás.
A feladatokat többnyire első és második helyen teljesítettük állomásonként, ennek köszönhető a szép eredmény. A siker a csapat tagjainak együttműködő és kitartó munkáját tükrözi, akik fegyelmezetten és teljes erőbedobással küzdöttek.
Csapattagok: Agócs Benedek 10.A, Forgó Kornél 11.A, Agócs Gergely 12.A és Uram Dénes 12.A tanulók.
Ismét maradandó élményekkel tértünk haza!
Nagyon várjuk az országos versenyt, ahol reméljük, méltóan fogjuk képviselni megyénket.
Uramné Varga Ildikó
testnevelő
Együttműködési megállapodás aláírására került sor a Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium és a Gyöngyösi Kézilabda Klub között. A közös beiskolázási sportdélutánt „Mozdulj ránk!” címmel tartották 2019. október 17-én a Dr. Fejes András Sport- és Rendezvénycsarnokban Gyöngyösön.
A rendezvény sztárvendége volt az OTP Fáy András Alapítvány meghívására Harsányi Gergely 179-szeres magyar válogatott kézilabdázó, kétszeres olimpikon. A program az ő előadásával indult. Élménybeszámolójában végigpörgette élsportolói pályafutását, rávilágítva a tanulás fontosságára. Kiemelte, hogy egyáltalán nem lehetetlen összeegyeztetni ezt a két területet. Hangsúlyozta, hogy nagyon fontos az elköteleződés és a célok melletti kitartás. Ez hozhat apróbb és nagyobb sikereket, amelyek további motivációt adhatnak. Hatalmas élményt nyújtottak számára azok a rendezvények, amelyeken nemzetközileg elismert más sportolókkal találkozhatott. Kiemelte, hogy a profi sportolók életében eljön az a pillanat, amikor abba kell hagyniuk karrierjüket, mással kell foglalkozniuk, és erre tudatosan, időben kell felkészülni.
A program folytatásaként bemutatkozott a Deák Ferenc Gimnázium és a Gyöngyösi Kézilabda Klub, majd a közönség megtekintette a He-Do B. Braun NB I-es kézilabdacsapat látványos bemutatóját. Ezt követően Majkutné Tóth Emma, a Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium igazgatója ismertette a megjelent pályaválasztás előtt álló fiatalokkal, tanáraikkal és szüleikkel a középiskola 2020/21-es tanévre meghirdetett tanulmányi területeit. Elmondta, hogy az eddig ismert területeken (emelt óraszámú idegen nyelv és emelt óraszámú informatika) kívül új képzés is megjelenik a kínálatban: sport-biológia-egészségtan, amely azokat a tanulókat célozza meg, akik életének elengedhetetlen része a sport, és esetleg továbbtanulásukat is ezen a területen képzelik el, pl. edzők, gyógytornászok, konduktorok, rekreációs menedzserek, személyi edzők, testnevelők szeretnének lenni. A gimnázium tanulmányi területeihez kapcsolódva Dr. Bujdosó Zoltán, a Deák Ferenc Gimnázium partnerintézményének, az Eszterházy Károly Egyetemnek rektorhelyettese mutatta be a középiskolai tanulmányokra épülő felsőoktatási továbbhaladási lehetőségeket.
Az együttműködési szerződést Majkutné Tóth Emma és Nagy Attila, a Gyöngyösi Kézilabda Klub elnöke írta alá. A megállapodás része, hogy a középiskola támogatja és segíti a kézilabdás tanulók sportolási tevékenységét: az edzéseken és a mérkőzéseken való részvételt. Vállalja továbbá, hogy folyamatos tájékoztatást ad a kézilabdás tanulók tanulmányi helyzetéről az utánpótlás igazgatónak. A Klub támogatást nyújt az iskolai oktatásban, kiemelten a kézilabda sportág oktatásához nyújt szakmai támogatást. A programot az OTP Fáy András Alapítvány szervezésében játékos pénzügyi témájú vetélkedő zárta.
Bágyi Rita
A Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium karácsonyi adományozó akciója egyidős a mintaiskola-létünkkel, de az elmúlt öt évben bővült az együttműködő szervezetek száma. Az iskola kiemelt célja, hogy tanulói különböző érzékenyítő programokban vegyenek részt. Az idén az OTP Fáy András Alapítvány, a Humanitás Szociális Alapítvány, a Budai Középiskola és mi kapcsolódtunk be az országos ajándékgyűjtési programba. Országosan 140 család számára tehette szebbé ez az akció a karácsonyt. A szervezetekkel közösen diákjaink saját maguk által dekorált papírzsákokban adományokat (elsősorban tartós élelmiszert) gyűjtöttek. A karácsonyi ajándékot ünnepélyes keretek között adtuk át a családoknak 2019. december 16-án a művelődési házban. Jászárokszálláson 53 családot ajándékoztunk meg. Köszönjük a Jászárokszállási Önkéntes Tűzoltók és a Városgondnokság házhoz szállításban nyújtott segítségét. A Humanitás Szociális Alapítvány támogatásával két jászsági óvoda eszköztárát is fejleszthettük: a jászberényi Fürkész óvodának és a portelki Hétszínvirág óvodának adományoztunk játékokat, az óvodások kitörő örömmel és lelkesedéssel vették birtokba az ajándékokat.
Az átadón iskolánk énekkarának szólistái léptek fel: Németh Vanda, Bordás Áron és Farkas Alex. A program végén a jelenlévők meghívást kaptak az aznapi karácsonyi koncertre a Szentháromság-templomba.
Majkutné Tóth Emma
A jászárokszállási Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium névadója tiszteletére már nyolcadik alkalommal rendezte meg hagyományos Deák-szónokversenyét.
Október 10-én délután két kategóriában összesen huszonnyolc általános és középiskolás diák készült izgatottan a szónoki megmérettetésre.
A versenyzőknek a szervezők által kijelölt prózai szöveget kellett előzetes felkészülés után felolvasniuk úgy, hogy közben a mondanivaló és az érzelmek közvetítésére, illetve a hallgatósággal való kapcsolattartásra is tudjanak figyelmet fordítani. A kategóriánként 3-3 fős zsűri összesen öt szempont alapján pontozta a fiatal szónokokat, és mindkét mezőnyben szoros eredmények alapján alakultak ki a helyezések.
Először a helyi gimnázium tizenkét diákja versenyzett a legjobb szónoknak járó díjazásért. Jókai Mór Életemből című művéből a Deák Ferenc temetése előtt írt visszaemlékezést – a zsűri döntése alapján – Horváth Ákos (11. A) tudta leginkább korhűen, érzelmekkel is átszőve előadni, így első helyezettként ő lesz az ünnepi szónok október 17-én, a Deák Ferenc születésének évfordulóján rendezett koszorúzáson. A második helyezett Major Anikó (11. A), a harmadik pedig Major Gergely (12. A) lett. A zsűri különdíját Jakus Fanni (10. A) nyerte el, aki a 9-10. évfolyam legjobb szónoka volt. Szerző Ildikó, a zsűri elnöke értékelésében hangsúlyozta, hogy a jól felkészült, kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó diákok szónoklata után nehéz volt döntést hozni, viszont élmény volt a fiatalokat hallgatni.
A középiskolások versenye után tizenöt általános iskolás diák olvashatta fel Jókai Mór visszaemlékezését a megújult tagokból álló zsűrinek. A környező településekről és a helyi általános iskolából érkezett versenyzők elsősorban a jó szöveghűséggel lepték meg a zsűri tagjait, de többen is tudtak szemkontaktussal és arckifejésükkel is kapcsolatot teremteni a hallgatósággal – mondta el értékelésében Dr. Baranyi Aranka, a zsűri elnöke. A verseny első díját Szücsi Máté 8. osztályos tanuló (Gyöngyöshalász) nyerte el, második lett a szintén 8. osztályos Nagy Maja (Jászárokszállás), és harmadik helyezést ért el Péter Anna 7. osztályos tanuló (Visznek). A zsűri ebben a kategóriában is adott különdíjat, amelyet Báder Fanni 8. osztályos tanuló kapott, aki Karácsondról érkezett.
Az izgalmakkal teli, jó hangulatú délután sütemény és tea melletti beszélgetéssel és közös fotózással zárult.
Rusvainé Barócsi Katalin
Az OTP Fáy András Alapítvány támogatásával szeptember 13-án huszonegyen részt vehettünk a budapesti Influencer Festivalon.
Az Influencer Festival nem egy privát buli volt az internet aktuális trendjeit meghatározó vloggereknek, celebeknek és Instagram-sztároknak, de azért itt is hemzsegtek, mint egy nagyobb nyári zenei fesztiválon. A különbség azonban lényeges volt: itt marketinges szemmel, együtt vitattuk meg velük a social media, a tartalomgyártás és az influencer-marketing sikereit, trendjeit, lehetőségeit és problémáit. A rendezvény egy asztalhoz ültette a marketinges szakembereket a tartalomgyártókkal, hogy közösen találjanak megoldásokat és tárjanak fel új lehetőségeket. És hogy ne csak üljünk és hallgassunk, gyakorlatorientált workshopokat is tartottak nekünk, hogy megismerhessük a tartalomgyártás legújabb fortélyait.
A fesztivál mottója ebben az évben a „szeméttől a kincsekig” volt, ugyanis az internetes platformokon mindkét minőségű tartalommal találkozhatunk. Az esemény abban is segített, hogyan lehet „kincseket” gyártani. Azt hiszem, ez a korosztályom számára szinte az egyik legaktuálisabb téma, így rengeteget tanulhattunk.
Sok inspirációt szerezhettünk, praktikákat leshettünk el, s emellett számos, a különféle internetes közösségi médiaplatformokon (YouTube, Instagram, Facebook vagy TikTok) hírnevet szerzett emberrel találkoztunk, akiktől személyes tanácsokat is kérhettünk. Többnyire közvetlen, kedves embereket ismerhettünk meg bennük, s a közös képeket sokáig fogjuk emlékként őrizni.
VIP-jegyünkhöz svédasztalos ebéd tartozott, illetve egész nap rendelkezésünkre állt az italpult és a kihelyezett péksütemények is, melyekből szívesen faltunk be időnként egy-egy darabot.
Délután indultunk haza az eseményről. Sokan közülünk annyira élvezték a lehetőséget, hogy akár a legvégéig maradtak volna. Azonban miután elindultunk, körülnéztem a buszon és láttam, hogy mindenki kellően elfáradt aznap, majd ki fejhallgatóval, ki anélkül, de szinte mindenki álomba merült.
Gyenes Nikol 10. A
A Budapesti Gazdasági Egyetem idén már második alkalommal rendezte meg a Középiskolások Nyári Egyetemét. Az 5 napos tábor célja hogy megismertessék a diákokkal az üzleti világ alapjait és a BGE-t egyaránt. Az Erdőtelken augusztus 10-e és 14-e között megrendezett táborban én képviselhettem iskolámat, a jászárokszállási Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnáziumot.
A hét folyamán a jókedv és a szórakozás mellett egy komoly feladatot is kaptunk. Csapatokba osztottak minket, feladatunk pedig az volt, hogy elméletben felépítsünk egy terméket vagy szolgáltatást, amelyet a tábor végén egy szakmai zsűrinek egy ún. „pitch” keretein belül be kellett mutatnunk mindössze 3 perc leforgása alatt. Persze ehhez nem hagytak magunkra minket. A hét folyamán a BGE neves tanárainak segítségével megismerhettük a „canvas” üzleti modellt és csiszolhattunk előadásmódunkon is.
Emellett megismerhettük a Budapesti Gazdasági Egyetem különböző képzéseit, valamint jelenleg is ott tanuló diákoktól kérdezhettünk az egyetemi élettel kapcsolatban. A pénzügyi tréningek mellett különböző programok színesítették a tábort: a Füzes Sajtműhely révén például mindenki elkészíthette saját házisajtját is, voltak csapatépítő tréningjeink, valamint jobbnál jobb röplabda- és focimeccsek színesítették a mindennapokat.
A tábor végén aztán elérkezett az idő egész hetes munkánk bemutatására. A szakmai zsűrinek tagja volt például Szalai Ferenc fizikus, vállalkozó a CERN részecskegyorsító ARC rendszerének egyik fő tervezője. A 9 csapat eltérő ötletekkel állt elő. Volt, aki a fesztiválokat, volt, aki az oktatást akarta megreformálni. Én is az utóbbi csapatban dolgoztam. Létrehoztunk egy weboldalt, ami a tanulóknak az érettségi felkészülésben nyújtana segítséget. Videók, források és kidolgozott tartalmak kerülnének fel ide. Tervünkben benne volt az is, hogy szerződést kötünk tanárokkal, felületet biztosítunk nekik, ahová saját tartalmukat feltölthetik.
A táborlakók a nyári egyetemen tanultak segítségével bizonyították rátermettségüket a prezentációk során. A zsűri a hallottak kiértékelése után természetesen mindenkit jutalomban részesített.
Egy kiadós ünneplés után mindenki úgy vált el a másiktól, hogy rengeteg új tudást, tapasztalatot, élményt és nem utolsósorban barátokat szerzett.
Major Gergely 12. A
A 2018/19-as tanév legutolsó napján, június 14-én tartották meg az évzáró ünnepséget a Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnáziumban.
Az ünnepségen egy-egy osztályt képviselve maguk a diákok ismertették a tanév során elért eredményeiket. A Diákönkormányzat képviselői köszöntötték Kisfaludi Irént és Vereb Andrást, akiket a Jászberényi Tankerületi Központ „2018/19 Kiváló Tanára” kitüntetéssel jutalmazott.
Az idén először került sor a Deák-emlékérem átadására, melynek célja azon diákok jutalmazása, akik a gimnázium közösségéért figyelemre méltó tevékenységet végeztek. A 2019-es év két díjazottja a tantestület döntése értelmében Csatai Blanka és Banka Tamás (12. A).
Partnerünk, az Eszterházy Károly Egyetem képviseletében Dr. Novák Tamás tanszékvezető, egyetemi docens nyújtotta át az okleveleket a Gyöngyösi Károly Róbert Campus „Középiskolások bevonása a tudomány világába” című pályázat díjazottjainak. Gazdaságtudományi Kar
1. helyezett: Tanczig Dániel (10. B),
2. helyezett: Herczeg Dóra (11. A).
Agrártudományi és Vidékfejlesztési Kar 1. helyezett: Juhász János Ákos (12. A). Újra nagy sikerrel lépett fel a gimnázium hegedű kamarazenekara, amelyben a diákok és pedagógusok együtt zenélnek.
Szintén tetszést aratott a közönség körében a másik zenés produkció: Aranyász Ádám és Bordás Áron 9. A osztályos tanulók a nyári felhőtlen hangulatot idéző egyveleget énekeltek, amelyet Gonda László zenetanár kísért zongorán.
A tanévzárón került sor a Deák Ferenc Gimnáziumi Alapítvány ösztöndíjainak átadására is. A pénzjutalmat Tóth Péter Pál, az Alapítvány kuratóriumának tagja adta át. A díjazottak a következők:
2019 ösztöndíjasai:
A kuratórium 30 ezer Ft ösztöndíjban részesítette:
1. Ballagó Dániel (12. A)
2. Banka Tamás (12. A)
3. Gyenes Nikol (9. A)
4. Czuczor Bence (9. A)
Az alapítvány 25 ezer Ft-os ösztöndíját kapták:
5. Szita Zsolt (12. B)
6. Csatai Blanka (12. A)
7. Csoszor Ágnes (12. A)
8. Bobák Zoltán (11. A)
9. Jakus Fanni Anna (9. A)
Majkutné Tóth Emma igazgatónő a diákok nevében is elbúcsúzott a nyugdíjba vonuló Márkus Andor karbantartótól.
Márkus Andor utolsó megbízatása az volt, hogy a tanévzáró végén széttörje a lezáruló tanévet jelképező égetettcukor-tortát, amely – a gimnáziumban hagyományosan – az édes nyári szünet kezdetét szimbolizálja.
Bágyi Rita
A jászberényi Hamza Gyűjtemény és Jász Galéria a Magyar Költészet Napja alkalmából versillusztrációk készítésére írt ki pályázatot középiskolás diákoknak. Az idei feladat Weöres Sándor Első szimfónia című versének képi megjelenítése volt.
Már a rajzórán elkezdtem a nagyméretű rajzomat, melyen a négy évszakot ábrázoltam körben, közepén egy tóval. Először akvarellel festettem, majd filctollal kontúroztam, és a legvégén pasztellkrétával fejeztem be. Egy örvénylő szél segítségével kötöttem össze az évszakokat. A pályamunkámat az osztályfőnököm személyesen vitte be a múzeumba, ahol azt mondták, hogy erre a rajzra érdemes volt várni.
Április 11-én az eredményhirdetésen nagyon izgultam, egyre gyorsabban dobogott a szívem. Először a harmadik, majd a második helyezett diák nevét hallottam, és csak ezután hívtak ki engem, én lettem az első. Megdicsérték a kevert technikámat és az elgondolásomat. A megnyitón azt is megtudtam, hogy a múzeum facebook-oldalán látható elektronikus meghívón az én rajzom adja a hátteret. A rajztanárommal és a barátnőmmel rá is kerestünk rögtön, és tényleg ott volt…
Megfogadtam, hogy jövőre is pályázni fogok. Örültem az ajándékoknak, de még fontosabb, hogy büszke voltam magamra, jó érzés sikeresnek lenni.
Lőcsei Dominik 9.B
Az érettségi szünetben telefonon értesített a rajztanárom, Kubacsekné Gulyás Éva, hogy a Szolnokra küldött pályaművem díjazott lett és május 11-én szombaton várnak minket az Európa-Napra. Amikor később kézbe kaptam az Europe Direct levelét, nagyon megérintett. 272 pályamű közül 15-öt díjaztak három korcsoportban, és én benne voltam a legjobb tizenötben mint különdíjas.
A Múminok hazájában című képem Finnországról szólt. A múminok egy troll család, de azoktól sokkal kisebbek és kedvesebbek.
A pályázat óta sokat beszélgettem édesanyámmal, és eldöntöttem, hogy a továbbtanulásom majd a rajzolás irányában halad. Ezt a cikket is a pénteki rajzszakkörön írom, miközben egy tájképet tervezek, amelyet később akvarellel szeretnék majd megfesteni. Nem csak a rajzórákon rajzolok, hanem otthon is, méghozzá elég gyorsan. Így már több op-art képet is készítettem, a keresztanyámnak pedig ajándékba egy csodálatos mandalát fogok tervezni és festeni. Sokszor az érzéseimet is belerajzolom a műveimbe, és minden szabad pillanatomat kihasználom az alkotásra.
Uri Bianka 9.B
2018. november 30-án került sor az EFOP-4.1.3-2017-00336 „Fejlesztés 2017 a Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnáziumban” elnevezésű projektet lezáró ünnepségre.
A projekt közel 14 hónapja alatt a több mint 50 millió összegű beruházással a középiskola több helyszíne megújult. A munkálatok nagyban érintették a sportudvart: térkő burkolással látták el a belső udvart, új salakréteggel a futópályát. A sportolni vágyókat kültéri edzőeszközök várják az udvaron, a kézilabdapálya gumiborítást kapott. A projektnek köszönhetően az iskolai sportot több sporteszköz is támogatja: új ugródomb, mászófal a tornateremben, labdakészletek, floorball-készlet, szivacs kézilabda, teremfoci-eszközök, súlyzók. A beruházás másik kiemelt területe a könyvtár felújítása volt. Ez érintette a teljes villanyhálózat, a padlóburkolás és a nyílászárók cseréit. Egy termet új tanulói asztalokkal és székekkel, táblával és kivetítővel szereltek fel.
A gimnázium létrejötte óta várat magára a fizika és kémia szertár átfogó felújítása, ez most megtörtént; ugyanígy a legrégibb tanulói mosdók is teljes körű újjáépítésen estek át. A tanári, igazgatói és -helyettesi, valamint a gondnoki szobák ablakait is kicserélték.
Az ünnepségen Mészárosné Vas Márta, a Jászberényi Tankerületi Központ szakmai igazgatóhelyettese köszöntötte a résztvevőket. A meghívott vendégek megtekintették Fábián Milán 11. B osztályos középiskolai tanuló tánccsoportjainak dinamikus hiphop táncait, illetve meghallgatták Karinthy Frigyes Lógok a szeren című művének részleteit a 10. A osztályos tanulók tolmácsolásában.
A projektzárón beszédet mondott Majkutné Tóth Emma, a gimnázium igazgatónője, aki köszönetet mondott a projektvezetésnek munkájukért. Felidézte a projekt megvalósulásának nem minden viszontagságtól mentes folyamatát. Kifejezte örömét, hogy a fejlesztésnek köszönhetően egy sokkal korszerűbb intézményben folyhat a tanítás. Megköszönte a diákok és tanárok türelmét, hiszen – a tervezettől eltérően – bizonyos felújítási munkálatok már a szorgalmi időszakban zajlottak. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy bizonyos szempontból veszélyben is van a tornatermi fejlesztés: a háromnapos eső következtében a terem mennyezete beázott, az időjárás kénye-kedvének továbbra is ki van téve az elöregedett tetőszerkezet, amely teljes körű javításra, cserére szorul. Kifejezte reményét, hogy a megújulás nem zárul le, és az évszám helyett a „fejlesztés” szó után egy fektetett 8-as, a végtelen szimbóluma kerül. Ehhez kérte a jelen lévők támogatását: a Jászberényi Tankerületi Központot képviselő Zsemberi Zoltán tankerületi igazgatóét és Katona Éva szakmai gazdasági igazgatóhelyettesét.
Zsemberi Zoltán, a Jászberényi Tankerületi Központ igazgatója megköszönte a projekt menedzsmentjének és a kivitelezőknek a munkát, azt, hogy lehetővé tették, hogy a diákok korszerűbb, szebb környezetben folytathassák tanulmányaikat.
Köszöntő beszédében Gergely Zoltán polgármester reagált Majkutné Tóth Emma felvetésére, és felajánlotta Jászárokszállás Város Önkormányzatának támogatását: 50%-ban átvállalják a tetőcsere költségeit, ha a Jászberényi Tankerületi Központ állja a beruházás másik felét. Felszólította a diákokat, hogy vegyék birtokba örömmel a megújult iskolát, használják ki lehetőségeit, hiszen a tanulás a lehető legjobb befektetés.
BágyiRita
2018. október 17-én ünnepeltük Deák Ferenc születésének 215. évfordulóját. Gimnáziumunk névadójának, a „haza bölcsének” tiszteletére rendezett bensőséges megemlékezésünkön a gimnázium diákjai és tantestülete mellett számos vendég is részt vett.
Emlékműsorunkban, melyet Ferencz Ágnes tanárnő rendezett és Soós Kinga 9. A osztályos tanuló konferált, Deák kortársainak írásaival idéztük fel a nagy államférfi alakját. Vörösmarty Mihály Deák Ferenc és Honszeretet című verseit Kácsor Éva és Fehér Noémi 9. A osztályos tanulók mondták el, míg Jakus Fanni Anna és Földi Borbála Franciska 9. A osztályos tanulók Gratz Gusztáv A dualizmus kora című klasszikus monográfiájából olvastak fel Deák személyiségét plasztikusan körvonalazó, anekdotikus részleteket. A választott szövegrészletek mind Deák egyedülálló erkölcsi tisztaságáról, a haza önzetlen szolgálatáról tesznek tanúságot, s jól mutatják, milyen nagy tisztelet övezte Deákot már életében úgy magánemberként, mint politikusként.
Deák Ferenc emlékét gimnáziumunk az évente egyszer megrendezett szónokversennyel is ápolja. A versenyen, melyet két kategóriában hirdetünk meg az általános iskolák 7-8. osztálya, valamint a gimnázium 9-12. osztálya számára, Deák Ferenc egy prózai írásának kifejező, a nyilvános beszéd követelményeit szem előtt tartó szabad előadását várjuk a versenyzőktől. A rangos szakmai zsűri által a gimnáziumi kategóriában legjobbnak ítélt teljesítményt idén Csatai Blanka 12. A osztályos tanuló nyújtotta, s így őt illette a lehetőség, hogy a hatalom eszköz mivoltáról elmélkedő szövegrészletet a Deák-emlékünnepség keretein belül előadja.
Csatai Blanka 12. A
Az emlékműsor végén a koszorúk elhelyezése közben Liszt Ferenc Magyar történelmi arcképek című zongoradarab-sorozatából a Deák című kompozíciót hallgattuk meg. A Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium Nevelőtestületének és Diákönkormányzatának koszorúját Kovácsné Szabó Ildikó és Bágyi Rita intézményvezető-helyettesek és Fehér Viktória, a Diákönkormányzat elnöke helyezték el. Jászárokszállás város önkormányzatának nevében Gergely Zoltán polgármester úr és Csőke István alpolgármester úr koszorúztak. A Széchenyi István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola koszorúját Bobák Tiborné intézményvezető asszony és a Diákönkormányzat képviselője, Csikós Kornél helyezték el. Az OTP Fáy András Alapítvány képviseletében Haga Ferenc, az Eszterházy Károly Egyetem képviseletében pedig dr. Csernák József koszorúztak. Ünnepségünket jelenlétével megtisztelte Csomor János, az Oktatási Bizottság elnöke, Kiss Csaba apátplébános úr és Fehér Péter Róbertné, az Intézményi Tanács szülői képviselője is.
Simó Lászlóné Dr. Béres Bernadett
2018-ben iskolánk 3. alkalommal csatlakozott az Európában megrendezett Code Weekhez, az Európai Programozás Hetéhez. A Deák-délutánok egyik elemeként október 16-án szerveztük meg a Code Week program bemutatását a Jászárokszállási Széchenyi István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 8. osztályos tanulóinak. Vereb András tanár úr megismertette a tanulókat a Code Week céljával, az informatika szakma lehetőségeivel.
Ezen kívül programozási gyakorlatot tartottak az OTP Fáy András Alapítvány trénerei, és bemutatták az Alapítvány oktatásban használt robotjait is.
Reméljük, hogy jövőre is sok informatika iránt érdeklődő tanulót köszönthetünk rendezvényeinken.
A pillanat. Minden ember életében vannak „a pillanatok.” Az én pillanatom 2018. október 13-án jött el, és változtatott meg mindent, de ne szaladjunk ennyire előre… Hónapokkal korábban kezdődött. Emlékszem, akkoriban nagyon sokat gondolkodtam, hogy merre menjen tovább az életemben. Csak annyit tudtam, hogy filmekkel akarok foglalkozni, de nem igazán voltam vele tisztában, hogy miképp. Sokat beszéltem erről az emberekkel, próbáltam tanácsot kérni tőlük, de végül onnan jött a kezdőlökés, ahonnan nem is gondoltam volna. Az osztályfőnököm, Érsek Attila tanár úr, küldött nekem egy pályázatot, ami az "Aranyfeszt2018" névre hallgat. A versenyre való nevezés feltétele csupán annyi volt, hogy az alkotásnak Arany Jánoshoz kell kapcsolódnia valamilyen formában, és egy film maximum húsz perces lehet.
Ezen keretek között szerettem volna valami egyedit építeni. Egyszer csak beugrott, hogy mi lenne, ha Arany János életét áthelyeznénk a jelen kor környezetébe, science fiction elemekkel karöltve. Ezek után más nem volt hátra, mint fogni egy papírt, egy tollat, és nekilátni a forgatókönyvnek.
Miután végeztem, elkezdtem fölkeresni azokat az embereket, akiket a forgatókönyv megírása során elképzeltem a szerepben. A főszereplőt (Arany János) Banka Tamás keltette életre, az ő legjobb barátját (Petőfi Sándort) Olajos Márton. Arany édesanyját (Megyeri Sára) Uti Piroska játszotta el, édesapját pedig (Arany György) Pethes Kálmán alakította. Arany János szerelmét (Ercsey Julianna) Olajos Ágnes vitte vászonra. További szereplők: Farkas Alex, Tóth Norbert, Szabó Dávid, Gura Bálint és jómagam. A smink Ballagó Dorina érdeme volt.
A felvételeket a szülős jelenetekkel kezdtük. A helyszínt a Jász Ház biztosította, ahol nagy szabadságot kaptunk az átalakításokat illetően. Ezek a jelenteket rendkívül olajozottan forgattuk le, és talán innen került ki a film tetőpontja mind a szerkezet szempontjából, mind a színészi alakítások terén. A forgatások a későbbiekben hol egyszerűen, hol nehézkesen, de mindig nagyszerű hangulatban zajlottak. A csapat és én szinte azonnal megtaláltuk a közös nyelvet, egyfajta kölcsönös bizalom, és mondhatjuk, hogy barátság alakult ki a filmben szereplő, vagy a filmen dolgozó emberek között. A stábtagok mindig a tőlük telhető maximumot nyújtották, fáradtságot és verítéket nem sajnálva. A film nagyrészt Jászárokszálláson játszódott, csak egy kevés, de ugyanakkor elengedhetetlen jelenetért utaztunk fel Budapestre. A jászárokszállási intézmények és személyek nagyon segítőkészek és önzetlenek voltak velünk. Ez úton is köszönjük nekik! A film forgatása másfél hónapot ölelt fel.
A napi felvételeket és a terepmunkát felváltották az hajnalokig tartó utómunkák, a nagy összpontosítást igénylő vágásokkal, és az akkor még új hang és vizuális effektekkel való foglalkozás. Bár sok technikai nehézség adódott, egy pillanatig sem éreztem tehernek azt, amit csinálok. Tudtam, bármi is történjen, SOSEM adhatom fel. Sosem érkezett el az a pillanat, amikor azt mondtam, na jó, én ezt nem tudom megcsinálni. A célom lebegett végig a szemem előtt. A célom az, hogy a magyar emberek is a lehető legjobb minőségben élvezhessék a filmeket a nagyvásznon. Valószínűleg ennek köszönhetem a sok biztatást is, amelyeket kaptam, és a sok szavazatot, amelyekkel a közönségszavazás idején fejezték ki a belém vetett bizalmukat azok az emberek, akik csupán egy lájkkal is előre tudták segíteni az ügyemet, ügyünket. Köszönöm nekik!
Miután lezárult a szavazás, és a szakmai zsűri szemei elé kerültek az alkotások, ezzel egy időben az én reményeim is folyamatosan változtak, de elbizonytalanodni sosem bizonytalanodtam el. Valahol éreztem, hogy ez már nem a nyereményről szól, nem az anyagiasságról. Sokkal inkább arról, hogy el tudunk-e indulni az álmainkhoz vezető úton, vagy sem.
Sosem felejtem el az érzést, amikor megcsörrent a telefonom, és közölték a díjátadó gála helyszínét és az idejét. A rendezvény 2018. október 13-án került megrendezésre a Premier Kultcaféban. Amikor elérkezett a gála reggele, már elöntött valami nagyon jó érzés. Ebben a hangulatban utaztunk föl Budapestre. Tizenegy óra előtt meg is érkeztünk. Első ránézésre tetszett a hely, éreztem a pozitív hatást, amivel vártak, és később fogadtak is minket.
Leültünk a székeinkre, és kezdetét vette a rendezvény. Első körben a legjobb férfi és női színész díja került kiosztásra. Nagyon jólesett, amikor hallottam Banka Tamás nevét, mint legjobb férfi színész. Tomi rendkívül sokat tett ezért, és nem tudnék még egy olyan embert mondani, aki nála több munkát, több alázatot, és több időt szánt arra, hogy az általa játszott szerepet tökéletesítse, és átadja a nézőnek. Megérdemelte, én meg állva tapsoltam! Szép megkoronázása ez az ő munkájának. Azonban mit sem ér egy színész, ha nincs kivel interakcióba keveredni. Ezért is gondolom úgy, hogy a filmemben mindenki megérdemelte volna ezt a díjat, és a mi lelkünkben, ezt ők is megkapták. A gála tovább zajlott.
A legjobb iskola díjához értünk. Az iskolánkról annyit, hogy önzetlenül a rendelkezésünkre bocsátották az iskola termeit, ahol Arany fiatal korát vettük fel. Jó érzés fogott el, amikor meghallottam az iskolám nevét, ám még jobb érzés töltött el akkor, amikor kiálltam a színpadra a gálán először, és átvehettem a nyereményt. Azért voltam miatta ennyire boldog, mivel az előzőekben már olvastam, hogy 100 000 Ft értékű könyvcsomaggal látja el a nyertes iskolát a Móra Könyvkiadó. Ezt a díjat azért szerettem volna megnyerni, hogy ezzel is támogassam az olyan diákokat, akik szeretnek és akarnak is olvasni, művelődni, de anyagi körülményeik miatt nem tehetik ezt meg. Bízom benne, hogy a könyvek jó helyre kerülnek, olyan diákokhoz, akik a saját maguk fejlesztésére tudják ezeket fordítani.
Visszaültem a székembe és azt gondoltam, hogy jó, már megérte. Csak ültem ott és fellépett az egyik zsűri a színpadra, azt mondta, most a legjobb rendezőnek járó díj kerül kiosztásra. Azt hiszem ezt a díjat rengetegen megérdemelték ott. A színpadon álló zsűritag, Kemény Zsófi elkezdte a beszédét. Nem volt nála semmilyen papír, nem voltak ideges oldalra nézései, látványos elgondolkodásai. Tényleg a tiszta szívéből, spontán beszélt. Sok dolgot mondott arról, hogy a nyertest tárt karokkal fogja várni a szakma, meg hogy mit érez a nyertes filmjében, de ezek a gondolatok eltörpültek amellett, amit ez után mondott. A következő mondatát, soha nem felejtem majd el: „Nem minden emberből lesz filmrendező, akik ilyen filmeket csináltak, de csak olyan emberből lesz filmrendező, akik csináltak ilyen filmeket.”
Ez után a mondat után elhangzott a nevem, és elöntött a boldogság és az érzés, hogy révbe értem. Kimentem a színpadra, átvettem a díjam, ami egy Asus laptop volt, ami átalakítható tabletté is. Ahogy végignéztem a tömegen, és láttam a családomat, egyszerűen csak boldog voltam. Megérte a sok álmatlan éjszaka, gondoltam magamban. Azonban ekkor oldalról szóltak, hogy várjak még. Én először nem értettem, mi is történik, majd a főszervező belekezdett. Érkezett egy felajánlás a Pannónia Filmstúdiótól, melynek többek között olyan filmeket köszönhetünk, mint a Vuk, a Lúdas Matyi, a Szaffi, és Magyarország messzemenőleg az egyik legnagyszerűbb filmje, a Ternovszky Béla által rendezett Macskafogó. Ettől a stúdiótól kaptam azt az ajánlatot, hogy a következő filmemen szívesen dolgoznának együtt velem. Mondanom sem kell, hogy nem jutottam szóhoz, én, az a srác, aki a fél életét beszéddel tölti. Nagyon hálás vagyok, és remélem, hogy a kemény munka a későbbiekben is meghozza az eredményét. Egy biztos, NINCS MEGÁLLÁS!
Ballagó Dániel
DFG 12.A
A jászárokszállási Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium diákjai és tantestülete idén is csatlakozott az OTP Fáy András Alapítvány karácsonyi ajándékozási akciójához, amellyel rászoruló gyermekeket nevelő családokat támogattak. Az adománygyűjtési akcióba a Humanitas Szociális Alapítvány és az OTP Fáy András Alapítvány másik mintaiskolája, a budapesti Budai Középiskola kapcsolódtak be. A gyűjtés elérte célját, 61 jászárokszállási családnak tette szebbé a 2017-es év karácsonyát és szerzett örömet a gyermekeknek a karácsonyi meglepetésekkel. Az idei karácsonyi ajándékozás különlegessé vált azáltal, hogy Jászárokszállás Város Óvodája támogatásban részesült, a Humanitas Alapítvány jóvoltából játékokkal gazdagodhatott az intézmény 1 millió Ft értékben. Az ünnepélyes átadásra 2017. december 18-án délután a Petőfi Művelődési Házban került sor. A rövid ünnepi műsorban felléptek a két óvodát képviselő gyerekek és a gimnázium frissen alakult kamarazenekara. Az együttesnek ez volt az első nyilvános fellépése, ahol együtt hegedültek tanárok és diákok. A kamaraegyüttes tagjai: Barócsi Boglárka Csenge, Huzina Naomi, Sándor Fruzsina, Tóth Ábel, Szombat Bodor Aranka tanárnő és Jakus Péter tanár úr. Mellettük még egy jelenleg 8. osztályos tanuló, Kudelka Dafné is játszik a zenekarban. Öröm volt látni, mikor az óvodások előtt szétnyílt a Petőfi Sándor Művelődési Ház színpadának függönye, és az apróságok megpillantották, majd birtokba vették a tengernyi ajándékot.
Köszönjük a gyűjtésben és az ajándékozásban résztvevők munkáját.
Bágyi Rita
Az AFS (American Field Service), egy nemzetközi, önkéntes alapon működő szervezet. Képviselői 2018.február 22-én toborzást tartottak iskolánkban, és bemutatták az interkulturális tanulás lehetőségét az érdeklődő diákoknak.
Előadónk a németországi, széles nyelvtudással rendelkező Lucy volt, aki német és angol nyelven is tartott nekünk bemutatót.
Cserediákként több hónapot töltött el különböző országokban, jelenleg is egy magyarországi befogadó családdal él, és birkózik a magyar nyelvvel. Lucy felhívta a figyelmünket az AFS-programok előnyeire, hogy milyen tapasztalatokkal gazdagodhatunk egy-egy projekt végére. Ezeknek az ifjúsági cseréknek a lényege ugyanis önmagunk megismerése is, miközben másokat támogatunk. A saját tapasztalatok segítenek lebontani azokat a sztereotípiákat, amelyekből az előítéletek és az ellenséges érzések fakadnak. A nemzetekkel kapcsolatos általánosítások bemutatására Lucy a Rubik-kocka példáját említette. Mivel a feltaláló magyar, a külföldiek azt feltételezhetik, hogy minden magyar bűvöskockázik, és profin ki tudja azt rakni. Jól tudjuk, hogy ez nem fedi a valóságot, és amikor Lucy rákérdezett, hogy ki tudja ezt a teremben lévők közül megtenni, senki nem nyújtotta fel a kezét. Az AFS célja, hogy élő példákkal építse ki a nemzetközi kapcsolatokat a különböző kultúrájú, vallású fiatalok között saját világunk jobbá tételéért.
A szervezet több körben is lehetőséget és segítséget nyújt, ha valaki kipróbálná magát az önkénteskedők világában. A diákok vállalhatnak a szervezeten belüli segítő munkát, vagy dönthetnek úgy, hogy családjukkal vendégül látnak egy külföldi fiatalt. Az AFS szervezésében vállalhatják a külföldi tartózkodást és tanulást is. Mindezekről a lehetőségekről a magyar önkéntes, Kristóf tájékoztatott minket.
Igazán megnevetette a jelenlévőket az, amikor felvételen láthattuk a külföldi diákok néhány hónapos, magyar nyelvtanulásának fényes eredményeit. Meggyőző volt azt látni, hogy rövid idő alatt is mekkora fejlődést lehet elérni idegen nyelvi környezetben, bár természetesen sokat bakiztak a fiatalok. Valóban jó hangulatban zárult az előadás.
Gyurka Veronika 12. C
1803. október 17-én született a haza bölcse, Deák Ferenc. Ebből az alkalomból születésének évfordulóján került sor az EFOP-4.1.3-17 „Fejlesztés 2017” elnevezésű projekt ünnepélyes megnyitójára a nevét viselő Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnáziumban.
Az ünnepségen részt vett Gergely Zoltán polgármester is, aki az intézmény egykori tanulójaként fogalmazta azt meg, hogy örömmel tölti el az intézmény fejlődésének lehetősége. Ismételten hangsúlyozta, hogy az oktatásra fordított összeg minden forintja sokszorosan megtérül.
Majkutné Tóth Emma igazgatónő kiemelte, hogy a műveltség, a tanulás, az iskolai életút támogatását szolgálja a hamarosan induló projekt, „Az állami fenntartású köznevelési intézmények tanulást segítő tereinek infrastrukturális fejlesztése”, melynek során Európai Uniós és állami támogatásból több, mint 50 millió forintból fog megújulni a gimnázium. Ezt követően Majkutné Tóth Emma bemutatta a projekt menedzsmentjét. Emlékeztetett arra, hogy 1923-ban a polgári Fiúiskola megteremtésével indult az oktatás az épület falai között, ezután általános iskolaként, majd 1963-tól gimnáziumként működött az intézmény.
„Ötven évvel ezelőtt sokkal jobban körvonalazódott az a jövő, amivé válhat valaki érettségi után. Ma ez a jövő beláthatatlan. Olyan hatalmas a fejlődés 10-20 év alatt, hogy az iskola, főleg a középiskola állandó törekvése kell hogy legyen, hogy olyan tudást adjon diákjainak, amit majd azok kamatoztatni tudnak egész életükben. A régen emelt falak mára modern iskolai környezetet tesznek lehetővé. A tanulók életében az a projekt, ami most elindult, olyan változásokat hoz, amelyek tovább modernizálják tanulási környezetüket, közösségi tereiket, bővítik sportolási lehetőségeiket” – tette hozzá az igazgatónő.
Zsemberi Zoltán, a Jászberényi Tankerületi Központ igazgatója beszédében példamutatónak nevezte a tankerület és a jászárokszállási önkormányzat, valamint az intézmény közötti szoros együttműködést. Kiemelte, hogy a jászárokszállási gimnáziumra jellemző a megújulás, a változtatni tudás képessége.
A projekt fejlesztései során teljesen megújul a sportudvar, felújításra kerül a tornaterem, tantermek, mellékhelyiségek, az iskolai könyvtár, a tanári szoba, valamint egy orvosi szobát is ki fognak alakítani.
1240 négyfős, 14-22 évesekből álló középiskolás csapat részvételével, október 12-én indult – immár ötödik alkalommal – a 2017. évi PénzSztár verseny, amelynek főtámogatója a Budapest Bank és kiemelt szakmai partnere a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.
A PénzSztár versenynek az a célja, hogy játékosan, online felületek segítségével ismertesse meg a fiatalokat a pénzügyek világával, és rávezesse őket a helyes, tudatos és felelős pénzügyi döntésekre. A szervezők szerint ezt akkor lehet a leghatékonyabban elérni, ha a diákok már a középiskolában találkoznak a pénzügyi-gazdasági ismeretekkel. Azok a fiatalok, akik tisztában vannak a mindennapokhoz szükséges pénzügyi ismeretekkel, reálisabban tervezik a jövőt, fejlődik a fogyasztói tudatosságuk, és nagyobb esélyük van az egzisztenciális biztonságra.
Nagy sikernek számít, hogy a PénzSztár Hazai és Határon Túli Magyar Középiskolák Pénzügyi, Gazdasági és Vállalkozási Versenyén a Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium csapata 2017. október 26-án, csütörtökön, Szolnokon a Neumann János Egyetem Gazdálkodási Kar Campusán megszervezett megyei fordulón 5. helyezést ért el. Bár a csapat tagjai a „NAGYfiúk” nevet választották, még csak két és fél hónapja tanulják a pénzügyi-gazdálkodási ismereteket, lévén a 9. B osztály tanulói. Farkas Máté, Kuczi Balázs, Szabó Dávid, Tamás Bálint István és Tanczig Dániel olyan mezőnyben álltak helyt, ahol 11-12-13. évfolyamos diákokkal kellett összemérniük tudásukat. A versenyre való fölkészülésüket nagyfokú motiváltság jellemezte, büszkék lehetünk a fiatal csapat kitartására és teljesítményére.
Kisfaludi Irén
szaktanár
Magyarország 2015-ben csatlakozott először az Európa-szerte egy időben zajló Európai Pénz7 kezdeményezéshez. A csatlakozó középiskolák felismerték, hogy a pénzügyi oktatás nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a tanulók kapcsolódni tudjanak a pénzügyi világhálóhoz, felnőtté válva kezelni tudják a hiteleket és a megtakarításokat, értsék és megértsék a pénzügyi rendszer működését és lehetséges kockázatait. A Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium minden diákját sikerült 4 éven keresztül bevonni a témahétbe. Elismerésként 2018-ban iskolánk megkapta a „Pénz7 iskola – a tudatosan gazdálkodó diákokért” logót.
Az idei PÉNZ7, vagyis a pénzügyi és vállalkozói témahét középpontjában az „Okosan a hitelekről” pénzügyi, valamint az „Üzleti ötlet és együttműködés” vállalkozói témák álltak. A diákok együttműködést és felelős problémamegoldást is tanulhattak a témahét keretein belül.
Ebben az évben hazánk először csatlakozott az ehhez a programhoz kapcsolódó European Money Quiz vetélkedőhöz. Az Európai Pénzügyi Kvíz magyarországi döntőjével egy időben 30 európai országban zajlott a verseny.
Versenyzők:
Erre a versenyre az ország 10 iskolájából jutottak be tanulók, hogy összemérhessék pénzügyi tudásukat és a győztes csapat ringbe szállhasson a nemzeti fődíjért Brüsszelben. Így juthattunk el mi is, Major Anikó és Kis-Simon Csilla, 9. A osztályos tanulók a Pénz7 kvíz országos döntőjére, melyet az OK Oktatási Központban rendeztek meg március 27-én.
Kis-Simon Csilla és Major Anikó
A versenyre egyedüli vidéki indulóként érkeztünk, az OTP Fáy András Alapítvány mintaiskolájából. 15:15-kor vette kezdetét a nemzetközi vetélkedő. A versenyt Oslóból irányították, onnan kaptuk a kérdéseket és oda futottak be 30 európai ország diákjainak válaszai. A kérdéseket kivetítve olvashattuk, válaszainkat pedig a Kahoot alkalmazás segítségével tableteken küldhettük el. A kihívás az volt, hogy 15 kérdésre a lehető leggyorsabban helyes választ adjunk. Pénzügyi műveltséggel, digitális biztonsággal, pénzhasználattal és ahhoz kapcsolódó matematikai alapokkal foglalkozó kérdéseket és feladatokat kellett megoldanunk. A feladatok az Európai Unió pénzügyi működésébe is segítettek bepillantani.
A verseny után egy foglalkozáson vettünk részt, amelyen tovább bővíthettük pénzügyi tudásunkat. Előadást tartott nekünk a MasterCard magyarországi vezérigazgatója, a Magyar Nemzeti Bank titkára és az OK Központ egyik trénere. A nap legjobban várt része következett, az eredményhirdetés Oslóból. Elégedettek lehetünk teljesítményünkkel, hiszen a nagyon szoros versenyben 4. helyen végeztünk. Nagy élmény volt számunkra ez a vetélkedő, az intenzív felkészülés során rengeteg új pénzügyi ismeretre tettünk szert, melyek később hasznunkra válhatnak. Köszönjük Kisfaludi Irén tanárnő felkészítő munkáját.
Kis-Simon Csilla, Major Anikó 9. A
Idén hetedik alkalommal rendezték meg az Agrártudományi és Környezetgazdálkodási Intézet és az Öko Klub környezetvédelmi vetélkedőjét partnerintézményünk nyílt napján 2018. január 22-én. A rendezvény hagyományos célja az, hogy rávilágítson a környezetvédelmi problémákra, valamint hangsúlyozza a környezettudatosság jelentőségét mindennapjainkban. Ehhez kapcsolódóan a csapatoknak változatos elméleti és gyakorlati feladatokat kellett megoldaniuk. Így például a hagyományos környezetvédelmi tesztet érdekesebb, interaktív feladatok követték: szemétválogatás, a természet hangjainak, fűszereknek a felismerése, növény- és állathatározás.
Iskolánk idén először indult el a megmérettetésen, rögtön sikeresen. Csapatunk, a Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium "Öko-Sokk" csapata harmadik helyezést ért el. Csapattagok: Fehér Viktória, Juhász Lili, Szikra Nikoletta, a 10. A osztály diákjai.
Fehér Viktória 10. A osztály
Április 25-én a Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium 11. évfolyamos tanulói egy rendhagyó színházi előadáson vehettek részt.
A FÜGE (Függetlenül Egymással Közhasznú Egyesület) előadásának keretében megtekintettük Varsányi Péter: A megtorlás napja című művét.
A FÜGE honlapjának tájékoztatása szerint a történetet főszereplője Elliot Rodger, aki „2014. május 23-án a dél-kaliforniai Santa Barbarában, tizenhárom embert megsebesített, hatot megölt, majd önmagával is végzett. Mielőtt ezt megtette, egy 140 oldalas önéletrajzban leírta, hogyan vált jómódú, filmrendező apával büszkélkedő, érzékeny és okos fiúból gyűlölettel teli tömeggyilkossá.”
A cselekmény szerint Elliottal már gyermekkorában nem foglalkoztak a szülei, fontosabb volt nekik a saját dolguk, gondjuk, mint a gyermekük. Így Elliot folyamatosan sodródott különféle társaságokba, de főként a virtuális világban érezte jól magát. Később, amikor felnőtt lett, nem találta helyét a világban, pedig próbálkozott sok mindennel (forgatókönyvet írt, szerencsejátékozott, nőkkel ismerkedett). Végül odáig jutott el, hogy az egész világ pusztulásra van ítélve, és megöli azokat, akik segíteni próbáltak neki.
Az előadást kétszer is megállították. Először csoportokba vegyülve megbeszéltük Elliot és a szülők hibáit, majd utána „megírtuk” közösen Elliot A megtorlás napja című filmjének forgatókönyvét. Arról kellett gondolkodnunk, ez a filmcím mit jelent, és a távoli jövőben hogyan fog ez megvalósulni. A színészek végül előadták azt a történetet, amit közösen megalkottunk.
A kétórás előadás nagyon tanulságos volt, mindenkit elgondolkodtatott, hogy hova fejlődhet a szülő-gyerek, illetve társadalom és gyerek közötti kapcsolat.
Iskolánk meghívást kapott az Eszterházy Károly Egyetem Gyöngyösi Károly Róbert Campus hallgatói önkormányzatától az április 24-én megrendezett focikupára, melyet a Diákhotel műfüves pályáján rendeztek meg. Iskolánk és a gyöngyösi intézmény kapcsolata már több éve tart, az egyetem hallgatói legutóbb a Diáknapunkon jártak nálunk, amikor vetélkedőt tartottak a gimiseknek.
A focikupára készülődve megkerestük a helyi Labdarúgó Szakosztályt, hogy egységes mezgarnitúrát kölcsönözzön csapatunk. Kérésünket várakozáson felül teljesítették: nemcsak kölcsön, hanem ajándékba is megkaptuk a 14 db garnitúrát, így iskolai csapatunk ezután majd mindig ebben a mezben fog játszani a mérkőzéseken.
A résztvevő csapatok között szerepelt két, az egyetem külföldi hallgatóiból álló, egy, az egyetem tanári karából szerveződött és három középiskolai csapat (Terplán Zénó Műszaki és Közgazdasági Szakképző Iskola, Jászberény, Károly Róbert Szakképző Iskola, Gyöngyös és Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium, Jászárokszállás).
A mezek felavatása nagyon jól sikerült, iskolánk csapata első helyezett lett, és elnyertük a Focikupát. Büszkék vagyunk az eredményre!
A csapat tagjai: Farkas Alex, Kis Márk 11/A, Pető Tamás, Polgár Zsolt, Nyilas Martin 11/B, Rédei Ádám, 10/A, Födő Milán, Tóth Kristóf 10/B, Uram Dénes 9/A, Farkas Máté 9/B osztályos tanulók.
Uramné Varga Ildikó
testnevelő
Idén is megrendezésre került a Fáy Siker Tábor Balatonszemesen, az OTP Fáy András Alapítványnak köszönhetően, melynek iskolánk a tavalyi év óta a mintaiskolája. A tábor július 12-től július 17-ig tartott, és a Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium 10 tanulója vett részt benne. Az OTP Hotel és Oktatási Centrumban kedvesen fogadtak minket, és egész héten pazar ellátásban részesültünk. Érkezés után vízi mentős oktatáson vettünk részt, melyet egy mentős tiszt tartott. Érdekes volt, hiszen sok információt hallottunk a fürdőzés veszélyeiről, illetve az emberi felelőtlenségről, megismerkedtünk a „tudatos balatonozó” fogalmával.
Az első este változatos feladatokon keresztül megismertük egymást, illetve a trénereket és munkatársakat. Már akkor látszott, hogy jó társaságba csöppentünk. A hét programja egyáltalán nem volt unalmas, sokat beszélgettünk azonos korú társainkkal. Az is élvezetessé tette a foglalkozásokat, hogy jó témára épültek. A pénzgazdálkodás került középpontba. Fő kérdéssé vált, hogyan bánjunk a pénzzel. Bár ebben a témában voltak előismereteink, sokat tanultunk hozzá, például a befektetési lehetőségekről és a tőzsdéről. A tréningek mindig délelőtt zajlottak, játékos gyakorlatok és ügyességi feladatok követték egymást. Például az egyik feladatban szájjal kellett tésztadarabokat pohárba tenni. Minél több tészta került a pohárba, annál több pénzt kapott virtuális cégünk. Így minden csapattag felelős volt a cég sorsáért. Ezen túl pedig megismerkedhettünk a reklámok és a média világával, valamint a pénz evolúciójával is.
Egy délután hajókirándulás is színesítette a programot. Balatonfüredre mentünk, ahol megtekintettük és megkoszorúztuk Fáy András emlékművét. Ezután egy kis szabadprogram következett.
Fontos szerepet kaptak a sporttevékenységek: lehetett jelentkezni a reggeli futásra, ami 7 órakor kezdődött. Ez azért volt népszerű, mert egy futásért egy kupon járt, 3 kuponért pedig egy fülhallgató. Nekem is sikerült szert tennem egyre! Azóta is használom! Ebéd után 2 órától szabadprogram volt. Fürödhettünk a Balatonban vagy az uszodában, de lehetett röplabdázni, napozni is. Esténként 4 csapatban versenyeztünk: piros, kék, zöld, sárga malacperselyekbe gyűjtöttük zsetonjainkat. Én a piros ún. „malaccsapatba’’ kerültem. A harmadik nap este különböző állomások vártak ránk a vetélkedőben: mocsárjárás, toronyépítés, labirintus, és cserépdobás. Ezt a napot a piros csapat nyerte!
A záróestére a csapatok saját műsorral készültek. Volt tánc, ének, illetve paródia is, mi egy mesét írtunk az egész hetet belefoglalva, az elejétől a végéig. Jókat nevettünk egymás előadásain. Végül következett a várva várt esemény, az eredményhirdetés. Az összesítésben a 2. helyen végeztünk. Ezután tánc és buli vette kezdetét. Mindenki táncolt, nagyon jól éreztük magunkat. Az este végén kicsit fájó szívvel mentünk aludni, hiszen volt ez utolsó esténk a táborban.
Másnap reggel nehezen vettünk búcsút a trénereinktől, a csapatok vezetőitől és ők is tőlünk. Szinte összenőttünk ez alatt a bő egy hét alatt. Sok új barátot szereztem ebben a táborban és mindenkinek csakis ajánlani tudom, hogy vegyen részt egy ilyen tréningen.
Hopka Zoltán 11. A
Az OTP Fáy András Alapítvány Oktatási Központjában szeptember 14-én tartották a tanévnyitó pedagógusklub rendezvényt.
A Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium hét pedagógusa vett részt a programon, mely két előadásból állt. Az előadók arra keresték a választ, hogy mi áll a hátterében azoknak a változásoknak, melyek az iskolák mindennapjait is érintik.
A gyors technológiai változások okozzák ezeket? A Z generációt tényleg az IT szektor robbanása határozza meg elsősorban? Volt-e bármikor is ekkora szakadék diákok és pedagógusok között? Egyáltalán létezik-e ez a szakadék?
Először a kompetenciák témájában hallgattuk meg egy prezentációt, amelyet Csufor Lilla, az OK Központ vezető trénere tartott. Kitért arra, hogy a mai iskolások 90%-a olyan munkakörben fog dolgozni, ami ma még nem is létezik. Olyan kompetenciák birtokába kell, hogy jussanak a fiatalok, amelyek képessé teszik őket arra, hogy a gépekkel nem helyettesíthető munkaköröket is el tudjanak látni. A kutatások szerint ezen kompetenciák sorában a design, az innováció és a vezetőkészség a legfontosabbak.
Vekerdy Tamás pszichológus, egyetemi tanár volt a meghívott előadó, aki lebilincselő humorával és életközeli példákkal világított rá a mai iskola mindennapjainak nehézségeire. A tanulók túlterheltsége, a pedagógusok előírások és tantervek általi agyonszabályozottsága, az, hogy nem a gyerek, hanem a tananyag áll a középpontban – mind megoldandó problémák. Mindannyian ismerjük ezeket a jelenségeket mind tanárként, mind szülőként. A tanár úr rávilágított arra, hogy a háború előtti korszak tanítói tapasztalati úton alkalmazták azokat a módszereket, amelyeknek a helyességét a mai pszichológiai, idegrendszeri kutatások is alátámasztották. A mai iskola gyakorlata sajnos – még vagy már – nem alkalmazza ezt a tudást. Különösen érdekes volt számomra az a része az előadásnak, amely a mesehallgatás jelentőségéről szólt: Azoknak a gyerekeknek a szókincse, akiknek rendszeresen mesélnek a szüleik, másfél évvel fejlettebb kortársaikénál. Fontos, hogy ne gépi hangon, hanem élőbeszéddel hangozzék a történet. Az előadást követően Vekerdy Tamás a pedagógusok kérdéseire válaszolt. Bár az oktatáspolitikai változások terén ő is bizonytalan volt, optimista volt a tekintetben, hogy a jövő magyar iskolája – követve az európai trendet – sokkal gyermekközpontúbb lesz.
Bágyi Rita
A Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium 2017 őszén sikeres programsorozatot bonyolított le. A Deák-délutánok változatos eseményeket kínáltak a nyolcadikos diákok számára, akik – reményeink szerint – az élményteli tanuláson túl bepillantást nyertek a középiskola életébe is.
A Deák-délutánokon regisztrálhattak a diákok, és közülük választottuk ki a résztvevőit annak a budapesti kirándulásnak, amelyre 2018. február 8-án került sor. Több mint 40 – jórészt helyi – nyolcadikos diák vett részt az OTP Fáy András Alapítvány által szervezett programon.
A délelőtt folyamán a Groupama Arénában jártunk. Felkészült idegenvezetőinktől rengeteg érdekes információt hallottunk, amelyek egy része pénzügyi vonatkozású is volt: az Arénában készpénzmentes fizetést valósítottak meg: pl. a büfében vásárolt termékekért is szurkolói kártyával lehet fizetni, amelyre pénzt bankautomatán keresztül lehet tölteni az előtérben. A világban máshol is találhatunk példát arra, hogy egy cég adja a nevét egy sportlétesítménynek. (pl. az Allianz Aréna Münchenben) Illetve hogy az ún „skyboxok” – a színházi magánpáholyokhoz hasonlíthatók – ára tényleg csillagászati. Az Arénát 2014-ben nyitották meg, és közel 14 milliárd Ft-ba került. Kísérőink bepillantást engedtek a focicsapatok közötti pszichológiai hadviselésbe is, miközben megtekintettük a hazai és a vendégöltözőt. A vendégöltözőbe pl. fekete folyosó vezet, hogy szorongást ébresszen az ellenfélben, illetve a vendégöltöző berendezése elég sivár, ellentétben a Fradi öltözőjével. (Mint megtudtuk, az ilyen megkülönböztetés Európában bevett módszer.) Gyakorlatokon keresztül világítottak rá a sportolók szponzori támogatásának működésére. Egy sorverseny segítségével pedig azt érthették meg a diákok, hogy a tervezés és a tapasztalatok felhasználása az élet minden területén fontos. A feladat az volt, hogy az egyik csapattagról lehúzott pólót a következő ember minél gyorsabban felvegye, de úgy, hogy közben nem engedhetik el egymás kezét. Ez nem is volt olyan egyszerű!
Megtudtuk, hogy a gyep állandó minőségéhez télen is napoztatás szükséges, ehhez ún. napoztató gépeket vesznek igénybe. Kipróbálhattunk a kispadokat is, valamint értesültünk arról is, miért nem egyszínűek a Groupama Aréna nézőterének ülései, illetve hogy milyen ellátást kapnak a skyboxok bérlői. Az Aréna minden fontos szegletében jártunk, és a kirándulás résztvevői a közvetítésekkor felismerhetik majd ezeket a helyszíneket. Ugyan a legmodernebb technológiát használták az építők, de nem feledkeztek meg az elmúlt korszakok jelentős sportolóiról sem, az Arénában múzeum található, az épület különböző pontjain pedig egyéb emlékhelyek.
A patinás Postás Étteremben (a Postamúzeum szomszédságában) elköltött kellemes ebéd után a tanulók tovább ismerkedhettek a pénz világával az OTP Fáy András Alapítvány OK Központjában. Az intézmény élményalapú tanítási módszerei számos nemzetközi elismerést kivívtak. Legutóbb a világ legjobbjának tartott Finn Nemzeti Oktatási Ügynökség és a vele szorosan együttműködő Kokoa Agency kiváló minősítését.
Bágyi Rita
Április 21-én a diákok átvették a hatalmat a gimnáziumban: ekkor rendeztük meg a hagyományos diáknapot.
A jó hangulatú választási kampányban két osztály, a 11. A és a 11. B, illetve jelöltjeik szálltak ringbe a hatalomért. A tanulók végül a 11. B osztályos Lőcsei Adriánnak szavaztak bizalmat, de a diáknapi programokat a két osztály közösen valósította meg.
Nagyon köszönjük , hogy a mi programunkat szavaztátok meg győztesnek. Hálásak vagyunk minden támogatónknak, valamint mindenkinek, aki közreműködött az alább látható kampányvideónk létrejöttében. A videónk megálmodásáról egy külön történetnek kellene szólnia, de ez bennünk marad. Valamint bennünk marad az a sok jó pillanat, amit a diáknap megszervezése jelentett nekünk. Hálásak vagyunk nektek.
Herczeg Jonatán (11. B)
Hatalmas köszönettel tartozunk azoknak, akik segítették a kampányunkat (PostÁsok) az alapoktól egészen a végső sikerig. Mindenkinek hálával tartozunk, aki kellékkel, vagy bármilyen egyéb segítséggel járult hozzá a kampányfilmünk létrejöttéhez. Sajnos nem nyertük meg a kampányt. Mi annál egy sokkal értékesebb dolgot nyerünk. Egymást. Ez az egész összehozott minket, és mint minden csapatnál, itt is az egységben lakozik az erő. Még egyszer köszi.
Ballagó Dániel (11. A)
1803. október 17-én született a haza bölcse, Deák Ferenc, a gimnázium névadója. Ebből az alkalomból születésének évfordulóján koszorúzási ünnepséget tartottak a középiskolában. Majkutné Tóth Emma igazgatónő Deák alakjának felidézésekor a következő gondolatokat fogalmazta meg:
„A míveltség és szabadság azon elválhatatlan két testvér, amit a jövendő végzet az emberiség boldogulására küldött a világra.” – vallotta Deák Ferenc.
Napjainkban a három fogalom közül gyakran a boldogítás, az önboldogítás kerül az első helyre, főleg anyagi boldogulást értünk alatta. Deák gondolata a műveltséggel és a szabadsággal hozza kapcsolatba ezt a fogalmat, jogosan. Önmagunk képzése, jobbá tétele lehet az az út, ami szabadságunkhoz vezet. Ha háborúk, viszályok elkerülnek, hajlamosak vagyunk a szabadságot kevésbé értékelni, hétköznapjaink részének tekinteni. Pedig napról napra meg kell küzdenünk saját magunkkal is gondolati szabadságunkért. Hogy meg tudjuk, meg merjük fogalmazni érzéseinket, céljainkat, terveinket, sérelmeinket. A boldogság érzetének egyik legfontosabb meghatározója az emberi szabadság, a választás arról, hogy az egyén hogyan élje le életét. A választáshoz azonban meg kell ismernie lehetőségeit. Erre szolgál a műveltség, a tanulás, az iskolai életút.”
Az ünnepségen a gimnázium mellett Jászárokszállás Város Önkormányzata, a Széchenyi István Általános Iskola és AMI, Pócs János országgyűlési képviselő, valamint az OTP Fáy András Alapítvány is elhelyezte koszorúját.
A Deák-délutánok keretében 2017. november 30-án újra vendégül láttuk a környék nyolcadik osztályos diákjait. A „Közgazdálkodj okosan!” vetélkedő keretében 4-4 fős csapatok oldottak meg feladatokat a pénzzel kapcsolatban.
A diákok egy rövid animáció megnézése után tesztet töltöttek ki a pénz keletkezéséről. Megmérték, hogy mekkora utat kell megtennie „A gyapotföldtől a németországi márkaboltig” egy farmernek, amikorra hozzájuthat a vásárló. A pénzügyi-gazdasági betűháló megoldása után közmondásokat értelmeztek, végül egy történetet írtak a jövő Európájáról.
A verseny eredménye szoros küzdelem után:
Megosztott első hely:
A jászárokszállási Széchenyi István Általános Iskola és AMI PénzÜgyesek csapata.
Az adácsi Szent Jakab Általános Iskola és Sportiskola PénzÜGYESek csapata.
Második hely: A nagyrédei Szent Imre Általános Iskola Nagyrédei almácskák csapata
2018. április 4-én a Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium diákjainak egy csoportja jutalomkirándulásban részesült. Iskolánk tanulói közül azok vehettek részt, akik szerepeltek az október 23-i műsorban, vagy valamilyen tanulmányi versenyen bizonyították tudásukat. A kirándulás idén szintén Jászárokszállás Város Önkormányzatának támogatásával valósult meg, amit ezúton is köszönünk.
Budapesti kirándulásunk során először a Sziklakórházat látogattuk meg. Megtekintettünk egy atomfegyverekről szóló előadást, amely felidézte az atombombák első felhasználását a II. világháború idején. Az amerikai és japán történészek máig vitatkoznak arról, hogy feltétlenül szükséges volt-e ezeknek az eszközöknek a bevetése 1945-ben. Megdöbbentő volt azt megtudni, hogy az atomfegyverek mellett is szólnak észérvek, például hamarabb kapitulációra késztette Japánt, így nem húzódtak el annyira a harcok. A világban ma fellelhető, a kisebb-nagyobb hatalmak birtokában lévő atombombák hatóereje sokszorosa a Hirosimára és Nagaszakira ledobottakénak.
Sziklakórház:
A Sziklakórházban végigmentünk azokon a termeken, amelyekben az ápolónők és orvosok éjt nappallá téve dolgoztak Budapest II. világháborús bombázása, valamint az 1956-os forradalom idején, hogy a sérültek állapota javuljon. Sokadjára szembesültem azzal, hogy a hősök nem csak az utcán harcolók közül kerültek ki, hanem a „színfalak mögött” is számtalan jólelkű ember dolgozott, akik abban a pusztító világban mentették az emberi életeket, segítették a többieket.
Egy rövid budavári séta után a Terror Háza kiállítását látogattuk meg. A 20. századi diktatúrák, a nyilas és kommunista terror áldozatainak emlékére létrehozott múzeumban sokkoló, de érdekes tárlatvezetésen vettünk részt. Belecsöppentünk Magyarország 1944 és 1956 közötti világába, s bár a történelemórákon már szereztünk ismereteket erről a korszakról, a kiállítás segített beleképzelni magunkat a kiszolgáltatottak szörnyű helyzetébe. Megrendítő látni annak példáit, hogy mennyire találékonnyá teszi az embereket a gonoszság és a fanatizmus, de jó tudni, hogy a szabadságért hozott áldozat nem volt hiábavaló.
Terror Háza:
A jutalomkirándulást egy felszabadult hangulatú színházlátogatás zárta. Az Egy éj a Paradicsomban című komédia remek szórakozást nyújtott a Vígszínházban. A Paradicsom hotelben gyülekező házasságtörők fordulatos története hatalmas adagokban mérte a humoros szerelmi talányokat. Igazi jó befejezése volt a napnak.
Horváth Ákos 9. A, Bágyi Rita
A május várva várt hónap, örülünk a természet szépségének, és útnak bocsátjuk a végzős középiskolai diákokat, akiket elég sokáig védett és őrzött a középiskola, hogy megerősödjenek, felkészüljenek az élet kihívásaira. A Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium ballagási ünnepségét május 5-én tartottuk. A három végzős osztály búcsút vett tanáraitól, diáktársaitól és osztályfőnökeiktől.
A rendezvényen adta át Mészárosné Vas Márta, a Jászberényi Tankerületi Központ szakmai igazgatóhelyettese a „Jászberényi Tankerületi Központ kiváló tanulója” kitüntető oklevelet Gyurka Veronika 12. C osztályos diáknak kimagasló tanulmányi munkája és versenyeredményei elismeréseképpen
Ünnepségünket megtisztelték jelenlétükkel partnerintézményeink, az Eszterházy Károly Egyetem és az OTP Bank képviselői, dr. Baranyi Aranka egyetemi docens és dr. Novák Tamás tanszékvezető egyetemi docens, Pál Béla, a helyi OTP fiók vezetője, valamint Gergely Zoltán polgármester úr is.
Majkutné Tóth Emma intézményvezető a következő gondolatokkal köszöntötte a végzős diákokat:
„A ballagásra invitáló meghívó fedelével mint egy könyv vagy jegyzetfüzet bezárja azokat az éveket, amelyeket végzőseink itt töltöttek, lakatot kapcsol azokra az élményekre, amelyek ehhez az épülethez kötődnek. A meghívó Teréz anyai az Élet himnuszából idézett sora: „Az élet élet, éljed!” – pedig a kiszabadulásra utal.
Végre becsukódik valami, amit úgy hívtak, hogy gyerekkor, és el lehet kezdeni élni szabadon. A szabadság azonban felelősség is. Erre mutat rá Teréz anya idézett himnusza. (az a 13 sor, ami nem került a meghívóra).”
Búcsúztató beszédében hangsúlyozta a következő gondolatokat: „ha a feladatokat tekintjük, a legnagyobb az élet komolyan vétele. Ha ezt megtesszük, akkor el kell, hogy fogadjuk a feladatait, teljesítenünk kell a ránk szabott kötelességeket, meg kell harcolnunk küzdelmeit, amely gyakran önmagunk legyőzésének feladata. Túl kell jutnunk szomorú óráin, és teljesíteni kell ígéreteit.
Kevesen vagyunk képesek Teréz anyai magaslatokra jutni, de nem ez a cél. A cél, és ez a legfőbb jó a társadalomnak, ha az ember ki tudja teljesíteni magát, ha az önfejlődés legmagasabb szintjére ér. Nem jön más élet az érettségi után sem, csak ugyanannak az életnek egy új szakasza. Az érettségi bizonyítvánnyal és a későbbi diplomákkal kapjatok olyan útlevelet kezetekbe, hogy könnyen tudjátok követni az intelmek utolsó sorát: „Az élet élet, éljétek!”
Bágyi Rita