Erasmus+

Pályázattípus:

Erasmus+ KA1 mobilitási projektek – 2023

Projektkód:

2023-1-HU01-KA122-SCH-000126022

Deák-tanárok új utakon Európában – Az Erasmus+-projektünk megvalósulásáról

A Jászárokszállási Deák Ferenc Gimnázium tantestülete a fenti címmel adott be pályázatot a tavalyi évben a Tempus Közalapítvány által kiírt Európai Uniós Erasmus+-ösztöndíjakra. A nyertes pályázat biztosítja az anyagi forrást a tantestület több tagjának külföldi továbbképzésére valamint arra, hogy más európai iskolákat meglátogathassunk és velük tapasztalatokat cserélhessünk.

Jómagam Kaszabné Papp Krisztina kolléganővel arra kaptam lehetőséget, hogy a spanyol Idevelop Trainings nevű felnőttképző szervezet által megrendezett Basic English For Teachers témájú tanfolyamon vegyek részt Tenerife szigetén február végén. A tanfolyam nem csupán nyelvtudásunk elmélyítésére szolgált, hanem szakmai fejlődésünkre is vált, hiszen nyelvtanári szemmel is nagyon sok érdekeset tanultunk. Rendkívül inspiráló trénerrel hozott össze bennünket a sors, aki pillanatok alatt csodálatos tanulási környezetet varázsolt a számunkra. A hét folyamán alkalmunk adódott a szlovák és lengyel résztvevő kollégákkal baráti-szakmai kapcsolatok kiépítésére, a közös pontok megtalálására, a spanyol életmód és szokások megismerésére, a sziget természeti és kulturális kincseinek felfedezésére. Rengeteg tapasztalattal, élménnyel és tudással gazdagodtunk, melyeket saját személyes fejlődésünkön túl tanítványaink és kollégáink felé is közvetíteni fogunk és melyekből sokáig építkezünk és merítünk majd a hétköznapjainkban. Hálásak vagyunk a lehetőségért és a kollégák támogatásáért.

Simó Lászlóné Dr. Béres Bernadett

A gimnázium pedagógusai Portugáliában

Az Erasmus + KA122-SCH-4FF54220 azonosítójú, „Új utakon: Deák-tanárok Európában” című pályázat keretein belül a gimnázium négy pedagógusa vett részt egy egyhetes szakmai látogatáson egy portugál középiskolában.

A tanulmányút során megismerkedtek a portugál oktatási rendszerrel, óralátogatásokon, szakmai beszélgetéseken vettek részt, ráláttak a kihívások kezelésének eltérő lehetőségeire, szakmai és személyes élményekkel gazdagodtak.

Bágyi Rita, Csillikné Szaszkó Mária, Ferencz Ágnes és Mánts Zsuzsa Anna tanárnők vettek részt a pályázati finanszírozású utazáson. Úticéljuk Mafra portugál város volt, amely nemzetközileg a pazar Mafra Nemzeti Palotáról ismert, amely az UNESCO Világörökség része.

A Nobel-díjas költő-íróról elnevezett José Saramago Középiskola méreteiben, struktúrájában, lehetőségeiben, a tanórák megszervezésében nagy eltérést jelentett a kis, családias Deák Ferenc Gimnáziumhoz képest. A középiskolában gimnáziumi, szakmai és felnőttképzés is folyik. A tanulói létszám 2000 fő (ebből 1600 középiskolás, és 400 a felnőttképzésben vesz részt). A tanórákat 8:20-tól éjfélig szervezik (természetesen éjszaka a felnőttek járnak, akik munka, család mellett szeretnék megszerezni a középfokú végzettséget). Az épület hatalmas, négy épületszárnya van, mégis helyhiánnyal küzdenek, ezért a végzős tanulók tanóráit délutánra szervezik. Ami nagyon vonzó volt a középiskola gyakorlatában, hogy a sérült tanulók integrációjára hatalmas figyelmet fordítanak, az órák közötti szünetekben ezek a fiatalok mindig együtt tartózkodnak a folyosón egészséges társaikkal, hogy társadalmi elfogadottságukat támogassák. Az intézmény udvarán fóliasátras, magaságyásos növénytermesztést valósítanak meg a diákok, sokszínű a klubok és szakkörök tevékenysége.

Portugáliában is égető probléma a tanári társadalom elöregedése, az, hogy kevés a fiatal pedagógus. Az idősebb tanárok kevesebb időt töltenek a tanórákon (alacsonyabb a kötelező óraszámuk), tapasztalataikat az intézményfejlesztésben, projektfeladatokban, a tanulók egyéni mentorálásában hasznosíthatják.

A szakmai tapasztalatszerzésen kívül a látogatás természetesen alkalmat nyújtott a résztvevőknek arra is, hogy megismerkedhessenek a portugál kultúrával, megcsodálták a természeti szépségeket (óceánpart), építészeti alkotásokat (Lisszabon nevezetességei és a sintrai királyi palota) és kipróbálták a portugál gasztronómia fogásait (tőkehal és Pastel de Belém).

A pedagógusok feltöltődve, új élményekkel telve, lelkesen érkeztek haza. A projekt nyújtotta lehetőségekkel érdemes élni, köszönet illet mindenkit, aki hozzájárult a pályázat sikeréhez.

© Minden jog fenntartva! 2021/2022 | Designed & Created by: locseidesign